2. KOULUN TOIMINTAKULTTUURIN KUVAUS

2.1. Oppimis- ja tiedonkäsitys opetuksen suunnittelun lähtökohtina

Opetussuunnitelman perusteissa korostetaan, että oppiminen on yksilöllistä ja yhteisöllistä tietojen ja taitojen rakentamista. Oppimisprosessin käynnistymisen edellytyksenä on oppilaan motivoituminen. Motivaation virittäjänä opettajalla on tärkeä tehtävä. Opettajan tulee olla tietoinen oppilaan tietopohjasta, oppimis- ja työskentelytavoista ja hänen käsityksestään itsestään oppijana. Oppimista säätelee myös oppijan kulttuuritausta, hänen käsityksensä opittavan asian merkityksestä hänen elämässään.

Onnistuneessa oppimisprosessissa oppilas on tietoinen opiskelun tavoitteesta. Hänellä on mahdollisuus olla osallisena työskentelyn suunnittelussa ja arvioinnissa. Oppiminen on aktiivista toimintaa ja tehokasta silloin, kun opittava asia kiinnostaa ja liittyy mielekkäällä tavalla aikaisempaan kokemukseen ja tietorakenteeseen.

Opiskeluprosessin ohjaamisessa ja oppimisen näkyväksi tekemisessä opettajalla on merkittävä tehtävä. Opettaja kannustaa ja auttaa oppilasta havainnoimaan ja arvioimaan oppimisen kulkua ja tavoitteen saavuttamista. Opettajan tehtävänä on myös auttaa oppilasta jäsentämään tietoa ja ymmärtämään asiayhteyksiä aiemmin opitun ja uuden tiedon välillä. Opettaja auttaa oppilasta ymmärtämään tiedon muuttuvaa luonnetta ja sen kulttuurisidonnaisuutta. Opetuksessa on olennaista antaa esimerkkejä ja malleja tiedon soveltamisesta oppijan kokemusmaailmaan.

Oppiminen on tilannesidonnaista. Oppimiseen tarvitaan aikaa, ohjausta ja rohkaisua. Opetuksen suunnittelun tavoitteena on kiireetön, salliva ja luova työskentelyilmapiiri, jossa on sijaa vuorovaikutteiseen työskentelyyn sekä opettajan että toisten oppilaiden kanssa.

Aktiivinen ja yksilöllinen oppija

Keskeisenä tavoitteena on oppimismotivaation tukeminen ja säilyttäminen. Oppilas ottaa vastuuta omasta oppimisesta ja löytää omat yksilölliset menetelmät oppia ja hankkia tietoa. Oppilaan työskentely järjestetään joustavaksi ja työssä käytetään vaihtelevia työtapoja, joissa oppilaiden aktiivisuus korostuu. Oppilaan mahdollisuus vaikuttaa omien töiden suunnitteluun sekä töiden ja työtapojen valintaan on tärkeää.

Oppilaiden työt eri projekteissa voivat vaihdella laadullisesti ja määrällisesti oppimisen perustavoitteista kuitenkaan tinkimättä. Oppimisprosessissa pääpaino on aktiivisessa, koulussa tapahtuvassa opiskelussa. Kotitehtävät ovat säännöllistä rutiinien harjoittelemista ja perustaitojen varmentamista. Kotitehtävät tukevat myös oppilaan oma-aloitteista kiinnostusta ja harrastuneisuutta opiskeltavaa aihetta kohtaan.

Työskentely järjestetään siten, että tiedollisen aineksen opiskelun ja harjoittelun ohella ja yhteydessä on runsaasti tilaa myös erilaisille tunne-elämyksille, jotka vahvistavat oppimista ja kasvua liittyessään toimintaan ja tekemiseen. Leikki oppimisessa jatkuu aina yläluokille saakka.

Hyvä itsetuntemus ja itsetunto

Oppilaan itsetunto kasvaa, kun hän saa myönteisiä oppimiselämyksiä ja kokee olevansa arvostettu omana ainutlaatuisena yksilönä. Kouluyhteisössä hyväksytään yksilölliset erot ja rakennetaan suvaitsevaa, kodin ja koulun yhteistyöhön perustuvaa oppimisympäristöä. Myönteinen, kannustava ja monipuolinen arviointi on olennainen osa koulutyötä. Lapset oppivat asettamaan koulutyölleen tavoitteita ja myös itse arvioimaan niiden toteutumista. Omassa työskentelyssä ja eri aihekokonaisuuksien toteuttamisessa asetetaan henkilökohtaisia tavoitteita ja niiden toteutumista seurataan säännöllisesti. Oppilas harjoittelee itsearviointia säännöllisesti.

Suvaitsevainen, vastuuntuntoinen ja hyvätapainen ihminen

Parityöskentelyn, ryhmätöiden ja muiden menetelmien avulla oppilaalle järjestetään monipuolisia oppimistilanteita, joissa hän voi harjoitella vastuun ottamista ja toisten huomioimista. Oppimiselle asetetaan yksilöllisten tavoitteiden lisäksi yhteisiä tavoitteita, joissa jokaisen osuus on tärkeä. Yhteistoimintaa harjoitetaan myös rinnakkaisluokkien, oman solun sekä koko koulun yhteisten teemojen toteuttamisen yhteydessä. Oppilasta tuetaan ja kannustetaan monipuoliseen yhteistyöhön toisten kanssa.

Suvaitsevaisuutta, vastuuntuntoa ja hyviä tapoja harjoitellaan koko ajan arkipäivän tilanteissa. Eri toiminnoissa harjoitellaan yhteistä sopimista, oman mielipiteen ilmaisemista, toisen kuuntelemista, hyväksymistä, kunnioittamista ja auttamista sekä vastuun ottamista omasta elinympäristöstä. Oppilas harjoittelee valintojen tekemistä ja vastuun ottamista. Myös työskentelystä saatava palaute on keskeisessä asemassa.

Oppilaalle annetaan valmiuksia kulttuuriarvojen ymmärtämiseen ja vaalimiseen. Oppilasta kannustetaan monipuoliseen kulttuurin harrastamiseen. Oman kotiseudun kulttuurista edetään kansalliseen ja eri maiden kulttuurien tutustumiseen, kokemiseen ja kunnioittamiseen. Erilaisiin kulttuuritapahtumiin, konsertteihin, näyttelyihin, liikuntatapahtumiin, ym. osallistutaan mahdollisuuksien mukaan. Omassa luokassa ja koulun yhteisissä tilaisuuksissa esitetään omia esityksiä ja tuotoksia sekä tutustutaan muiden tuotoksiin.