2.4 Koulun tietostrategia

2.4.1 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pääperiaatteet

Onnistuneissa oppimistilanteissa oppilaan on mahdollista kehittää vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan, asettaa itselleen tavoitteita ja seurata niiden saavuttamista sekä oppia tiedon hankinnan ja prosessoinnin taitoja. Nämä tavoitteet toteutuvat laadukkaassa tietoverkkoja ja tietoteknisiä oppimisympäristöjä hyödyntävässä opetuksessa.

Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävä opetus antaa luontevan mahdollisuuden oppiaineiden integrointiin ja yhteistyöhön. Tavoitteena on, että tarvittavat tekniset tiedot ja taidot opitaan muun opiskelun yhteydessä osana opiskeluprosessia. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään jokaisessa oppiaineessa ja aihekokonaisuuksissa pedagogisesti mielekkäällä tavalla.

Opetus suunnitellaan oppilaiden erilaiset taitotasot huomioon ottaen ja opetusta eriyttäen. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tehdä valintoja oman mielenkiintonsa mukaisesti opettajan ohjauksessa. Oleellista on myös vuorovaikutus opiskelun aikana sekä palautteen saaminen ja antaminen. Oppilaat ohjataan käyttämään verkkopohjaisia oppimisympäristöjä jo varhain. Oppilaat tutustuvat verkkokäyttäytymisen pelisääntöihin ja verkossa liikkujan oikeuksiin. Erityisesti opetuksessa on huomioitava ne oppilaat, joiden kotoa saama malli tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä on suppea. Keskeistä on myös tyttöjä motivoivan työskentelyn kehittäminen.

Oulun opetustoimen tietostrategia liitteenä

2.4.2 Kaukovainion koulun TVT-strategia

2.4.2.1 Visio

Koulussa toimii tulevaisuuden haasteisiin vastaava oppimistori, jossa tieto- ja viestintätekniikka on olennainen osa opiskelua. Tieto ja oppiminen rakentuvat yhä enemmän eri tyyppisissä verkostoissa. Oppiminen on luovaa ongelmanratkaisua sekä tiedon yhteistoiminnallista rakentamista ja hallintaa.

2.4.2.2 Tavoitteet

Oppilaat käyttävät monipuolisesti ja luovasti tieto- ja viestintäteknologiaa opiskelun apuvälineenä. Opettajat hallitsevat tietoyhteiskunnan kansalaistaidot ja osaavat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa opetustyössään pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilailla ja opettajilla on valmius käyttää uusia oppimisympäristöjä. Opettajilla on mahdollisuus täydennyskoulutukseen, jossa painotetaan uusien pedagogisten taitojen omaksumista. Koulukirjastosta ja atk-luokasta luodaan koulun oppimistori. Tieto- ja viestintäteknologia on käytössä koulun sisäisessä tiedottamisessa sekä kodin- ja koulun yhteistyössä. Koulu on kiinteästi verkostoitunut ympäröivään yhteiskuntaan.

2.4.2.3 Nykytilan analyysi

Koulun WWW-palvelu

Koulun www-sivuilla on saatavissa koulun yhteystiedot, ajankohtaiset asiat ja tietoa koulun toiminnasta. Sivujen tiedot pyritään pitämään mahdollisimman hyvin ajantasaisina.

2.4.2.4 Opettajien koulutustaso

Opettajat hallitsevat opetustyössä tarvittavat tvt-taidot. Vuosittain koulussa tehdään tietotyösuunnitelma, jossa arvioidaan opettajien Opettajien koulutusta järjestetävät tieto- ja viestintätekniikan ohjaavat opettajat, koulun muut opettajat sekä koulun atk-vastaava.

2.4.2.5 Laitekanta ja ohjelmat

Koulussa on yhteensä n. 50 eritasoista tietokonetta. Koneet ovat kaupungin eduouka-verkossa. Jokaisessa perusluokassa ja aineopetuksen tiloissa (yht. 18 tilaa) on vähintään yksi tietokone. Kaikki luokkatilat on verkotettu joko ethernet-kaapeloinnilla tai langattomalla verkolla. Kaikki atk-luokan koneet on verkotettu ja liitetty koulun kiinteällä verkkoyhteydellä kaupungin opetustoimen kautta internet-verkkoon. Hallintoverkossa on 3 konetta (koulusihteeri, rehtori ja koulukirjastonhoitaja). Opettajien ja oppilaiden käytössä on kaksi digitaalikameraa sekä siirrettävä videotykki. Perusopetusluokissa on vähintään videotykki ja dokumenttikamera -tasoinen varustus. Joissain luokissa on lisäksi käytössä kosketustaulu.

Koneissa on Microsoft Windows -järjestelmä ja Microsoft Office-työkaluohjelmistot. Koneissa on myös ajantasainen F-Secure virustorjuntaohjelmisto ja internet-selain. Kuvankäsittelyä ja animaation tekoa varten atk-luokan koneissa on Jasc PaintShop Pro kuvankäsittelyohjelmat. Lisäksi eri aihepiirien opetukseen on lukuisia erilaisia opetusohjelmia.

2.4.2.6 Tekninen ja pedagoginen tuki

Tietoteknisten laitteiden tekninen tuki on järjestetty kaksitasoisesti. Koululla on atk-vastuuopettaja. Tämän lisäksi teknistä tukea saa koulutoimen helpdesk-henkilöstöltä.

TVT-vastuuopettaja antaa myös pedagogista tukea. Tämän lisäksi pedagogista tukea ja koulutusta annetaan kahden tieto- ja viestintätekniikan ohjaavan opettajan toimesta kaikille kaupungin kouluille.

2.4.2.7 Tieto- ja viestintätekniikan rooli tällä hetkellä

Opetuksessa
Tietotekniikkaa käytetään monipuolisesti oppimisen, tiedon hankinnan ja prosessoinnin välineenä. Kaukovainion koulun opetussuunnitelma perustuu aihepiirityöskentelyyn, jossa opetus järjestetään laajempina kokonaisuuksina. Samalla korostetaan oppilaiden omatoimista tiedonhankintaa. Luokissa olevien koneiden tyypillinen käyttötapa on tiedonhaku internetistä tai cd-rom materiaalista. Usein perusopetustilassa oleva kone toimii myös oppilaiden eriyttämisessä tarjoten joustavasti eritasoisia tehtäviä. Tietokoneluokan tyypillinen käyttö painottuu tiedonhaun lisäksi tiedon käsittelyyn, eli esim. raporttien kirjoittamiseen ja www-sivujen julkaisuun.

Viestinnässä
Koulun www-sivuilla on mm. tietoa koulun toiminnasta ja koulun ja opettajien yhteystiedot. Sivujen tietojen ajankohtaisuutta on pyritty kehittämään helpottamalla tietojen päivittämistä sivuille suoraan web-lomakkeilla. Opettajat käyttävät koulun sisäisessä viestinnässä sähköpostia ja sähköpostilistoja tehokkaasti. Sähköposti on myös osa kodin ja koulun välistä viestintää. Suurimmalla osalla 3-6 luokkien oppilaista on oma sähköpostiosoite, mutta sähköpostin käyttö oppilaiden jokapäiväisessä viestinnässä on vaihtelevaa. Tähän vaikuttaa mm. se, ettei käytävillä tai muuten ole vapaassa käytössä olevia koneita, joilta oppilaat voisivat sähköpostinsa hoitaa. Kodin ja koulun välisessä viestinnässä on käytössä Helmi-järjestelmä.

Muutoin
Opettajat käyttävät tietotekniikkaa opetuksen suunnittelussa ja viestinnässä tehokkaasti. Sähköpostilistat toimivat opettajien tiedonvälityskanavana ja internet on tärkeä väline osana opetustyön suunnittelua.

2.4.2.8 Toimenpiteet lähitulevaisuudessa

Opetus

Opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen myötä tieto- ja viestintätekniikan strategiasta tulee osa opetussuunnitelmaa. Luovuus, ongelmanratkaisu ja yhteistoiminnallisuus korostuvat uusissa oppimisympäristöissä ja koulumme opetussuunnitelmassa. WWW-pohjaiset verkko-oppimisympäristöt otetaan käyttöön osaksi koulun toimintaympäristöä.

Opetuksessa korostetaan ns. medialukutaitoa; valmiutta hahmottaa asioita aikaisempaa laajemmin, kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta, kriittisyyttä sekä taitoa toimia tiedonkäsittelijänä yhdessä erilaisten ihmisten kanssa erilaisissa ympäristöissä.

Eri luokka-asteilla opiskeltavat käyttötaidot on kuvattu Oulun kaupungin tietostrategiassa.

Luokissa olevia tietokoneita käytetään työpistetyöskentelyssä yhä enemmän tiedonhankintaan ja viestintään.

Koulun oppimistori

Peruskorjauksen yhteydessä kouluun rakennetaan oppimisympäristö, joka sisältää samassa tilassa kaikki tarvittavat välineet tiedon hankintaan, käsittelyyn ja tuottamiseen.

Tavoitteena on, että oppilas hakee tässä tilassa tietoa monipuolisesti eri tietolähteistä. Oppimistori mahdollistaa hyvin erilaisten tuotosten rakentamisen esim. omien oppimisprojektien raportointiin. Esimerkkeinä tekstin- ja kuvankäsittely sekä tulostaminen, www-sivujen teko, powerpoint-esitysten teko ja esittäminen sekä videoiden koostaminen.

Oppimistori sisältää perinteisen kirjaston kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta, lehtiä ja muita paperijulkaisuja. Tämän lisäksi tilassa on tietokoneita, jotka ovat yhteydessä Internet-verkkoon.

Oppimistorin suunnittelussa pyritään huomioimaan mm. työpisteiden ergonomia, valoisuus ja avaruus, jotta tilassa olisi kaikin puolin viihtyisää työskennellä.

2.4.2.9 Hankinnat

Opetushallituksen asettama tavoite on, että koulussa on yksi tietokone jokaista kymmentä oppilasta kohden (0,100 konetta/oppilas). Kaukovainion koulussa on oppilaiden käytössä 35 konetta ja oppilaita on yhteensä n. 270 (0,13 konetta/oppilas). Koneita on siis yli suosituksen ja konekanta on uutta, joten konehankintoihin ei ole tarvetta.

Tärkeimpiä hankintoja on kaikkien luokkien varustaminen asianmukaisilla esityslaitteilla (videotykki, kaiuttimet, älytaulut jne). Muita hankintakohteita ovat esim. videoeditointilaitteisto, joka mahdollistaisi tuotoksien helpon julkaisun videona.

Opettajien koulutus

Opettajien teknisiä taitoja sekä oppiainekohtaisia pedagogisia taitoja tuetaan koulun projektikohtaisissa hankkeissa. Täydennyskoulutuksessa keskitytään tietoyhteiskunnan uusiin haasteisiin sekä tieto- ja viestintätekniikan pedagogisiin taitoihin oppilaskeskeisissä menetelmissä; ongelmanratkaisuun, tiedonhankintaan ja -käsittelyyn, tutkivaan oppimiseen sekä yhteistoiminnallisuuteen. Uudet verkko-oppimisympäristöt sekä koulujen ja asiantuntijoina toimivien tahojen verkostoituminen vaativat opettajien kouluttautumista.

Koulussa toimiva pedagoginen tukihenkilö tarjoaa asiantuntemustaan muiden opettajien käyttöön. Opetustoimi järjestää opettajille tarjottavaa koulutusta eri tvt-asioista monipuolisesti.

Valtakunnallisen koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategian 2000-2004 mukaisesti kaikki opettajat hallitsevat ope.fi I-tason perustaidot, vähintään puolet opettajista hallitsee ope.fi II-tason taidot ja vähintään 10% opettajista hallitsee ope.fi III-tason taidot. Kaukovainion koulun opettajille järjestetään koulutusta niin, että taitotaso vastaa vähintään valtakunnallisen tietostrategian tasoa.

2.4.2.10 Tukipalveluiden kehittäminen

Tekniset tukipalvelut

Tukipalveluita kehitetään Oulun kaupungin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiassa mainitulla tavalla.

2.4.2.11 Pedagogiset tukipalvelut

Koulussa on tieto- ja viestintätekniikan käyttöön perehtynyt vastuuopettaja, joka toimii teknisenä tukena, sekä pedagogisena tukihenkilönä. Koulun oman pedagogisen tukihenkilön tehtävät ovat opettajien neuvontaa jokapäiväisissä tilanteissa, toimimista opettajien apuna tietotekniikan opetuskäytössä sekä koulun sisäisen, ryhmässä annettavan koulutuksen järjestämistä.

Kaupungin tasolla pedagogisissa tukipalveluissa tuetaan oppilaitoksia heidän tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvissä pedagogisissa ratkaisuissa. Koulut voivat valita omaan tilanteeseen parhaiten sopivat ohjelmistot ja oppimisympäristöt. Kaupungin pedagoginen tuki myös aktiivisesti ohjaa hyvien ohjelmien käyttöön eikä jättäydy pelkästään tueksi.

2.4.2.12 Seuranta

Koulun opetussuunnitelmatyöstä vastaava tiimi seuraa ja arvioi vuosittain tvt-strategiasuunnitelman. Seurannan tulokset todetaan kevään arviointikokouksessa ja strategia päivitetään syksyn suunnittelukokouksessa.