5.2 Oppilaan tukeminen opetuksen siirtymävaiheissa

Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan koulunkäynnin aloitus ja siirtyminen luokasta ja koulusta toiseen

Varhaiskasvatus, esiopetus ja perusopetus muodostavat oppilaan kehityksen kannalta kokonaisuuden. Yhteisenä tavoitteena on, että oppilaan kehitysviivästymät ja/tai psykososiaaliset oireet havaitaan mahdollisimman varhain ja aloitetaan viipymättä sekä pedagoginen että lääkinnällinen kuntoutus. Esiopetuksen ja perusopetuksen aikana oppilashuoltotyöhön voi osallistua tapauskohtaisesti oppilaan siirtymistä ennakoiden vastaanottavan koulun oppilashuoltoryhmän edustajia.

Esiopetuksesta vastaava opettaja täyttää yhdessä huoltajien kanssa tiedonsiirtolomakkeen, joka toimitetaan vastaanottavalle koululle. Lomakkeeseen on kirjattu huoltajien ja esiopetusryhmän opettajan havainnot lapsesta ja mahdollinen tuen tarve. Tiedonsiirtolomake täytetään kaikista koulunkäyntinsä aloittavista lapsista ja se voidaan täyttää myös siirryttäessä luokasta ja koulusta toiseen.

Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osalta siirtokeskustelut pyritään käymään aikaisin kevätlukukaudella (ks. liitteet). Koollekutsujana on koulunkäynnin aloittamisvaiheessa vastaanottavan koulun rehtori. Siirryttäessä perusopetuksessa koulusta toiseen asia sovitaan joko alue- tai tapauskohtaisesti. Tavoitteena on, että koululla on tarvittava tieto tukitoimien järjestämiseksi ja aikaisempien tukitoimien mahdolliseksi jatkamiseksi. Tukitoimista sovitaan yhteistyössä oppilaan huoltajien kanssa. Järjestelyjen pohjana on kuntoutussuunnitelma (esiopetus), oppimissuunnitelma tai HOJKS. Moniammatillista yhteistyötä, jolla tuetaan lapsen siirtymistä esioppilaasta koululaiseksi ja edelleen yläluokille, kuvataan liitteissä 9.3 ja 9.4.

Oppilaan edun mukaista on, että hän mahdollisimman nopeasti pääsee edellytyksiään vastaavaan kouluun tai opetusryhmään.

Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan siirtyminen toiselle asteelle

Oppilastietoja siirretään nivelvaiheessa oppilaitoksesta toiseen, mikäli se on jatko-opiskelun kannalta perusteltua. Oppilashuoltoryhmä kokoaa tiedot. Tieto oppilaan lopullisesta opiskelupaikasta tulee terveydenhoitajalle. Opinto-ohjaaja ja terveydenhoitaja huolehtivat yhteistyössä tietojen siirtämisestä. Opettajat voivat välittää toisilleen tietoja opetuksen tavoitteista ja sisällöistä. Muiden tietojen siirtämiseen tarvitaan opiskelijan tai huoltajan lupa. Tiedot voidaan siirtää eteenpäin esimerkiksi kirjallisesti vapaamuotoisella kaavakkeella HOJKS/oppimissuunnitelmalomakkeen yhteenvetona (luku 5.5) tai tarvittaessa erillisessä siirtopalaverissa.

Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan koulun vaihtuminen tai paluu hoitoyhteisöstä

Erityisopetuksen koordinaattori on pidettävä kaikissa erityiskoulusiirroissa ajan tasalla. Päävastuu tietojen siirtämisestä on lähettävällä koululla, joka toimittaa HOJKS:n ja muut asiaan kuuluvat tiedot (tutkimustulokset ym.) vastaanottavaan kouluun. Tiedonsiirrosta vastaa lähettävän koulun rehtori. Luokanopettaja tai luokanvalvoja ja erityisluokanopettaja sekä molempien koulujen erityisopettajat ovat siirtoprosessissa päävastuullisia. Oppilaan siirtopalaveriin osallistuvat huoltajat, molempien koulujen edustajat ja tarvittaessa erityisopetuksen koordinaattori tai integraatio-opettaja.

Kaikissa siirtymistilanteissa on suositeltavaa järjestää oppilaalle ja hänen huoltajilleen tutustumiskäynti mahdolliseen tulevaan kouluun. Oppilaan siirtyessä lähikoulusta erityiskouluun tai -luokkaan tai päinvastoin on kokeilujakson järjestäminen tarpeen. Kokeilujakso antaa mahdollisuuden arvioida siirtoratkaisua realistisesti niin oppilaan kuin koulunkin kannalta. Oppilaan siirtyminen erityiskoulusta lähikouluun edellyttää tiivistä moniammatillista yhteistyötä lähettävän ja vastaanottavan koulun välillä. Lähettävä erityiskoulu konsultoi lähikoulua tarvittaessa myös käytännön ratkaisuissa. Oppilaan erityisopetussiirron purkaminen kannattaa tehdä vasta, kun oppilaan selviytyminen yleisopetuksen vaatimuksista on varmaa.

Sairaalajakson aikana lapsi säilyy oman koulunsa oppilaana. Jakson jälkeen hän palaa joko omaan kouluunsa tai luokkaansa tai hänen kohdallaan sovitaan muista järjestelyistä. Siirtymävaiheessa sairaalakoulun opettaja tekee yhteistyötä vastaanottavan koulun opettajan kanssa. Tiedon siirtäminen tapahtuu lainsäädännön rajoissa. Lupa tiedonsiirtoon kysytään aina huoltajilta hoito- tai tutkimusjakson alkaessa. Koulujärjestelyistä sovitaan yhteisissä kouluneuvotteluissa, joihin osallistuvat sairaalakoulun opettaja, hoitavan osaston edustaja sekä vastaanottavan koulun opettaja.

Silloin, kun oppilas on hoidossa neljä viikkoa tai pitempään, oppilaalle suositellaan tehtäväksi henkilökohtainen oppimissuunnitelma, jotta vastaanottavassa koulussa voidaan ottaa huomioon oppilaan oppimisen edellytykset opetusta suunniteltaessa. Sairaalakoulun opettaja antaa kyseiseltä ajalta läsnäolotodistuksen. Siitä tulee käydä ilmi sairaalakoulussa oloaika, kyseisen jakson oppiaineet ja niiden tuntimäärä. Silloin kun oppilas käy sairaalakoulua suurimman osan lukukaudesta, suoritetaan arviointi sovitusti yhteistyössä oppilaan kotikoulun kanssa tai sairaalakoulu antaa arvioinnin.

Oppilaan siirtyessä esikoulusta ensimmäiselle luokalle, pidetään koululla alkuopettajien ja Kaukovainion alueen esiopettajien tiedonsiirtopalaveri. Päivähoidolla on käytössään omat tiedonsiirtolomakkeet, jotka he toimittavat koululle tulevalle opettajalle.

Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kohdalta käydään läpi myös mahdollinen kuntoutussuunnitelma ja/tai tutkimuslausunnot. Näiden tietojen perusteella määritellään lapsen tuen tarve koulun alkaessa.

Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan siirtymisessä ylä-asteelle pidetään koulunsiirtopalaveri, johon osallistuvat kuudennen luokan opettaja, laaja-alainen erityisopettaja sekä vastaanottavan koulun oppilashuoltotyöhön ja erityisopetukseen osallistuva henkilöstö.