6.2 Todistukset

Perusopetuksen aikana käytettävät todistukset ovat lukuvuositodistus, välitodistus ja erotodistus. Jokaiselle oppilaalle annetaan lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä. Välitodistus voidaan korvata dokumentoidulla arviointikeskustelulla joulu-tammikuussa lukuun ottamatta päättöarviointia. Erotodistus annetaan niille oppilaille, jotka siirtyvät toiselle paikkakunnalle. Todistuspohjat ovat yhtenäisiä, ja todistusten laadinnassa hyödynnetään opetustoimen hallinto-ohjelmaa. Yksilöllisen oppimäärän mukaan opiskelevalle oppilaalle merkitään arvosanan kohdalle tähti niissä oppiaineissa, joissa hänen opiskelunsa on yksilöllistetty.

Oppilas arvioidaan sanallisesti vuosiluokilla 1-4. Uusina alkavien oppiaineiden osalta arviointi suoritetaan sanallisesti 5. luokan välitodistuksessa. Vuosiluokilla 5-9 arviointi suoritetaan numeerisesti. Oppilaan käyttäytymistä ja työskentelytaitoja arvioidaan sanallisesti 6. vuosiluokkaan saakka todistuksen liitteellä.

Todistukset ovat julkisia asiakirjoja. Jos niissä on oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia koskevia sanallisia arviointeja, todistus on näiltä osin salassa pidettävä ja se voidaan antaa vain oppilaalle ja hänen huoltajalleen. Lukuvuositodistus annetaan oppilaalle lukuvuoden viimeisenä koulupäivänä. Mikäli oppilas tai hänen huoltajansa on estynyt, todistus toimitetaan jälkikäteen postitse tai muulla sovitulla tavalla.

Arvosanan määräytyminen oppiaineissa

erinomainen 10 Oppilas hallitsee erinomaisesti tavoitteiden edellyttämän tieto- ja taitotason. Hänellä on hyvät valmiudet sekä itsenäiseen että muiden kanssa työskentelyyn, vaativaan opitun soveltamiseen, luovaan ilmaisuun ja ongelmanratkaisuun. Hän toimii tavoitteiden edellyttämällä tavalla ja osoittaa erityistä harrastuneisuutta oppiaineen aihepiiriä kohtaan.
kiitettävä 9 Oppilas hallitsee tavoitteiden edellyttämän tieto- ja taitotason paremmin kuin hyvän osaamisen kuvauksessa. Hän pystyy soveltamaan oppimaansa. Oppilaalla on halu toimia tavoitteiden mukaisesti ja hän hallitsee tarvittavat työtavat.
hyvä 8 Kunkin oppiaineen tavoitteet on kuvattu vuosiluokittain paikallisessa opetussuunnitelmassa. Tavoitteet kuvaavat hyvää (8) osaamista. Lisäksi opetushallitus on laatinut tarkennettuja hyvän osaamisen kuvauksia eri oppiaineille tietyissä oppiaineiden nivelkohdissa. Hyvän osaamisen kuvaukset ovat paikallisen opetussuunnitelman liitteenä. Hyvän osaamisen tasolla oleva oppilas hallitsee oppiaineen keskeiset tavoitteet ja pyrkii niiden mukaisiin työtapoihin. Joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittäminen.
tyydyttävä 7 Oppilas osoittaa osaamista useilla oppiaineen osa-alueilla. Oppilaalla on jonkin verran oppimisen vaikeuksia. Hänen työskentelytaitonsa ovat osittain puutteellisia ja hän tarvitsee ajoittain ohjausta.
kohtalainen 6 Oppilas saavuttaa vain osittain oppiaineen tavoitteet. Hänen työskentelynsä vaatii usein ohjausta ja tukitoimia.
välttävä 5 Oppilaalla on vaikeuksia tavoitteiden saavuttamisessa. Hänen työskentelytaitonsa ovat hyvin puutteelliset. Hän tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja tukitoimia.
hylätty 4 Oppilas ei ole saavuttanut asetettuja tavoitteita, vaikka hänelle on annettu tukea ja mahdollisuus monipuoliseen näyttöön. Hänellä ei ole edellytyksiä suoriutua seuraavan vuosiluokan tavoitteista kyseisessä oppiaineessa.