Perusopetuksen aikana käytettävät todistukset ovat lukuvuositodistus,
välitodistus ja erotodistus. Jokaiselle oppilaalle annetaan
lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä. Välitodistus voidaan korvata
dokumentoidulla arviointikeskustelulla joulu-tammikuussa lukuun ottamatta
päättöarviointia. Erotodistus annetaan niille oppilaille, jotka siirtyvät
toiselle paikkakunnalle. Todistuspohjat ovat yhtenäisiä, ja todistusten
laadinnassa hyödynnetään opetustoimen hallinto-ohjelmaa. Yksilöllisen
oppimäärän mukaan opiskelevalle oppilaalle merkitään arvosanan kohdalle
tähti niissä oppiaineissa, joissa hänen opiskelunsa on yksilöllistetty.
Oppilas arvioidaan sanallisesti vuosiluokilla 1-4. Uusina alkavien
oppiaineiden osalta arviointi suoritetaan sanallisesti 5. luokan
välitodistuksessa. Vuosiluokilla 5-9 arviointi suoritetaan numeerisesti.
Oppilaan käyttäytymistä ja työskentelytaitoja arvioidaan sanallisesti 6.
vuosiluokkaan saakka todistuksen liitteellä.
Todistukset ovat julkisia asiakirjoja. Jos niissä on oppilaan
henkilökohtaisia ominaisuuksia koskevia sanallisia arviointeja, todistus
on näiltä osin salassa pidettävä ja se voidaan antaa vain oppilaalle ja
hänen huoltajalleen. Lukuvuositodistus annetaan oppilaalle lukuvuoden
viimeisenä koulupäivänä. Mikäli oppilas tai hänen huoltajansa on estynyt,
todistus toimitetaan jälkikäteen postitse tai muulla sovitulla tavalla.
erinomainen 10 |
Oppilas hallitsee erinomaisesti tavoitteiden edellyttämän tieto- ja
taitotason. Hänellä on hyvät valmiudet sekä itsenäiseen että muiden kanssa
työskentelyyn, vaativaan opitun soveltamiseen, luovaan ilmaisuun ja
ongelmanratkaisuun. Hän toimii tavoitteiden edellyttämällä tavalla ja
osoittaa erityistä harrastuneisuutta oppiaineen aihepiiriä kohtaan.
|
kiitettävä 9 |
Oppilas hallitsee tavoitteiden edellyttämän tieto- ja taitotason
paremmin kuin hyvän osaamisen kuvauksessa. Hän pystyy soveltamaan
oppimaansa. Oppilaalla on halu toimia tavoitteiden mukaisesti ja hän
hallitsee tarvittavat työtavat.
|
hyvä 8 |
Kunkin oppiaineen tavoitteet on kuvattu vuosiluokittain paikallisessa
opetussuunnitelmassa. Tavoitteet kuvaavat hyvää (8) osaamista. Lisäksi
opetushallitus on laatinut tarkennettuja hyvän osaamisen kuvauksia eri
oppiaineille tietyissä oppiaineiden nivelkohdissa. Hyvän osaamisen
kuvaukset ovat paikallisen opetussuunnitelman liitteenä.
Hyvän osaamisen tasolla oleva oppilas hallitsee oppiaineen keskeiset
tavoitteet ja pyrkii niiden mukaisiin työtapoihin. Joidenkin kriteerien
saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason
ylittäminen.
|
tyydyttävä 7 |
Oppilas osoittaa osaamista useilla oppiaineen osa-alueilla. Oppilaalla on
jonkin verran oppimisen vaikeuksia. Hänen työskentelytaitonsa ovat
osittain puutteellisia ja hän tarvitsee ajoittain ohjausta.
|
kohtalainen 6 |
Oppilas saavuttaa vain osittain oppiaineen tavoitteet. Hänen
työskentelynsä vaatii usein ohjausta ja tukitoimia.
|
välttävä 5 |
Oppilaalla on vaikeuksia tavoitteiden saavuttamisessa. Hänen
työskentelytaitonsa ovat hyvin puutteelliset. Hän tarvitsee jatkuvaa
ohjausta ja tukitoimia. |
hylätty 4 |
Oppilas ei ole saavuttanut asetettuja tavoitteita, vaikka hänelle
on annettu tukea ja mahdollisuus monipuoliseen näyttöön. Hänellä ei ole
edellytyksiä suoriutua seuraavan vuosiluokan tavoitteista kyseisessä
oppiaineessa.
|