8.2 Koulun kestävän kehityksen suunnitelma

Koulun kestävän kehityksen suunnitelma perustuu Oulun kaupungin opetustoimen kestävän kehityksen ohjelmaan 2005-2008 (LTK 1.6.2005 § 124), Oulun kaupungin kestävän kehityksen politiikkaan ja opetussuunnitelman perusteisiin. Opetussuunnitelman perusteissa kestävän kehityksen sisällöt on kirjattu muun muassa eri oppiaineisiin ja aihekokonaisuuteen Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta. Kestävällä kehityksellä tarkoitetaan tässä prosessia, jossa luodaan yhteistä, pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa toimintastrategiaa, jonka tavoitteena on oppilaiden, opettajien ja koko koulun henkilökunnan arvojen ja asenteiden muuttuminen kohti kestävämpää elämäntapaa. Kestävän kehityksen prosessi on sidoksissa aikaan ja paikkaan. Kestävyys perustuu aina senhetkiseen vallitsevaan tietämykseen ja arvostuksiin, minkä vuoksi sitä ei voi saavuttaa kertakaikkisena, vaan sitä voidaan ainoastaan lähestyä. Kestävä kehitys on
  • ekologisesti kestävää kehitystä, jonka tavoitteena on luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen ja ihmisen toiminnan sopeuttaminen maapallon luonnonvaroihin ja luonnon sietokykyyn
  • yhteiskunnallisesti oikeudenmukaista kehitystä, joka turvaa ihmisille yhdenvertaiset mahdollisuudet hyvään elämään, perusoikeuksien toteuttamiseen, tasa-arvoiseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen omassa maassa ja maailmanyhteisössä
  • ihmisen henkisesti uudistuvaa kehitystä, joka mahdollistaa vapaan henkisen toiminnan, eettisen kasvun sekä kulttuurien moninaisuuden säilymisen ja kehittämisen sukupolvesta toiseen.
Oulun kouluille on laadittu koulukohtaisen kestävän kehityksen ohjelman toteuttamiseen www-pohjainen työkalu opetustoimen Riihi-ympäristöön. Ohjelman rakenne noudattaa Opetushallituksen valtakunnallisia ympäristöohjelmien ja kestävän kehityksen kriteeristöjä. Koulun kestävän kehityksen ohjelma on osa oppilaitoksen vuosittaista suunnittelujärjestelmää. Syksyllä määritellään kriteereistä tavoiteltavat asiat ja lukukauden lopussa suoritetaan itsearviointi.

8.2.1 Kiinteistön perustiedot ja käyttö

Kaukovainion koulun kiinteistö on valmistunut v.1970. Koulun lisäksi kiinteistössä toimii kirjasto sekä neuvola. Koulussa on myös kouluterveydenhoidon tilat.

Rakennus on rakenteiltaan hyväkuntoinen, mutta talotekniikaltaan vanhentunut. Rakennusosiltaan rakennus on osittain vanhentunut. Kiinteistölle onkin suunnitteilla kattava peruskorjausremontti.

Kaukovainion koulun (luokat 1-6) oppilasalueeseen kuuluvat Kaukovainion ja Hiirosen kaupunginosat. Lukuvuonna 2007-08 Kaukovainion koululla on käytössään perusopetustilat 15 luokalle. Oppilasmäärä on noin. 300 oppilasta. Pitkän aikavälin, 10-15 vuoden keskimääräinen ennuste on alueelle on n.370-390 lasta.

8.2.2 KESTÄVÄN KEHITYKSEN SUUNNITELMA

8.2.2.1 Tavoitteet

Ohjataan oppilaita vastuullisesti huomioimaan lähiympäristöään tekemällä valintoja, jotka edesauttavat sen siisteyttä ja viihtyisyyttä.

Koulun opetustyössä pyritään antamaan tietoa ja kokemuksia, jotka edistävät ymmärtämään, että ihminen on osa luontoa.

Ympäristöohjelman avulla oppilaat omaksuvat myönteisen asenteen ja ympäristöä suojelevat toimintatavat jo koulussa osatakseen hyödyntää niitä tulevaisuudessa.

8.2.2.2 Kestävän kehityksen teemat luokittain

1.-2.lk.

  • lähiympäristön kasveihin tutustuminen (koulun piha, lähimetsä)
  • pidä lähiympäristösi puhtaana (siivous koulun pihalla ja lähimetsässä)
  • eläinten suojelu (lähiympäristön eläimet ja niiden tunnistaminen)
  • pysyn terveenä (terveellinen ruoka/toriretki/lähialueen tuotteet)
  • terveelliset elämäntavat
  • omilla teoilla on vaikutusta (kotona/koulussa/lähiympäristössä)
  • energian säästö
  • turvallisesti liikenteessä
  • turvallisuus toimissani
  • herätetään oppilaiden kiinnostus kestävään kehitykseen

3.-4.lk

  • lähiympäristön eliöitä
  • vesi (kiertokulku; jäte-/talousvesi, veden säästö)
  • kodin viikko (auttaminen, lemmikit, kasvit)
  • liikumme Oulussa (kevyt liikenne, julkinen liikenne/asennekasvatus)
  • vaikutetaan asenteisiin

5.-6.lk

  • piha, piennar, puistot ja metsä eliöyhteisönä ympäristökasvatuksen näkökulmasta (esim. Liminganlahti, Timosenkosken luontokoulu, Kierikkikeskus)
  • fysikaaliset ilmiöt, energian säästö, teknologia ja energiamuotojen vertailua
  • maa- ja metsätalous
  • jätteiden kierrätys, biojäte, paperinkeräys (Rusko)
  • ilmansaasteet
  • ostan harkiten/hylätystä uudelleen käyttöön (kirpputorit)
  • asenteista toiminnaksi

8.2.2.3 Tulevaisuuden tavoitteita

  • jätehuollon ohjeiden avulla tehostaa kierrätystä ja vähentää jätteiden määrää
  • remontin myötä korjata rakenteelliset puutteet (vuotavat vesihanat yms.)
  • kasvattaa vastuunsa tuntevia tulevaisuuden kuluttajia - valinnoilla on väliä

8.2.3 KAUKOVAINION KOULUN JÄTEHUOLLON OHJEET

8.2.3.1 Yleistä
Koulun jätehuollon periaatteena on ehkäistä jätteiden syntymistä ja vähentää niiden määrää ja haitallisuutta. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti koulun hankinnoissa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan tuotteen ympäristöystävällisyys. Opetusvälineitä ja koulutarvikkeita pyritään korjaamaan sekä kunnostamaan ja näin lisätään niiden käyttöikää. Korjauskelvottomille tavaroille etsitään uudelleen käyttöä tai sitten ne poistetaan jätteenä. Jätteestä pyritään hyödyntämään kaikki Oulun kaupungin jätehuoltomääräysten edellyttämät jätejatkeet.

8.2.3.2 Kierrättäminen ja tavaran uudelleenkäyttö
Kierrätettävät kirjat nimikoidaan vuosittain
Rikkinäiset tai vanhat käytöstä poistetut kirjat
a) tarjotaan kouluille, jotka niitä vielä käyttävät
b) tarjotaan soluun yhteiseksi oheismateriaaliksi
c) tarjotaan oppilaille oheismateriaaliksi
d) toimitetaan keräyspaperiin

Koneet, laitteet, opetusvälineet, huonekalut (kiinteistönhoitaja, rehtori, TN-opettaja, TVT-opettaja, AV-opettaja)
Tällaisia käytöstä poistettuja tavaroita voi kaupitella/antaa muille kouluille tai yhteistyöpäiväkodeille. Microsoft Exchange ohjelman "Tavarapörssissä" laitteita voi tarjota myös muille hallintokunnille. Oppilailla ja henkilökunnalla on myös mahdollisuus ostaa koulusta poistettavia tavaroita. Mikäli esineelle ei löydy kierrättämällä uudelleen käyttöä voivat oppilaat purkaa sen teknisessä työssä ja hyödyntää osat mahdollisuuksien mukaan. Käyttökelpaamattomat osat toimitetaan kaupungin lajittelupisteisiin.

Löytötavarat (siivoojat, opettajat)
Koulusta löydetyt löytötavarat kerätään löytötavarakaappiin. Avaimet yms. pienempi tavara kerätään opettajanhuoneeseen. Ennen tavaroiden toimittamista kierrätykseen, ne laitetaan vielä nähtäville esim. vanhempaintilaisuuksien yhteyteen.

Käytetyt kirjekuoret (koulusihteeri)
Koulusihteeri kerää työpisteessään kirjekuoria, joita kaikkien tulee käyttää kaupungin sisäisessä postissa.

Toiselta puolelta puhdas kopiopaperi (kouluavustajat)
Toiselta puolelta puhtaita kopiopapereita kerätään kopiohuoneessa olevaan laatikkoon uusiokäyttöön opettajan harkinnan mukaan.

Levykkeet ja CD-levyt (kuvaamataidon opettaja, TVT-opettaja, TN-opettaja)
Levykkeet voi laittaa sekajätteisiin. Opettajien työpisteessä on laatikko viallisille tai poistettaville CD-levyille, jotka hyödynnetään kuvaamataidon tai teknisen työn opetuksessa.

8.2.3.3 Jätteet

Koulussa syntyvää perinteistä sekajätettä pyritään vähentämään tehokkaan lajittelun ansiosta ja näin saadaan jäteraaka-ainetta hyötykäyttöön.

Keräyspaperi, pahvi ja kartonki (järjestäjät, valitun luokan oppilaat, luokkahuoneen opettaja) Jokaisessa luokkahuoneessa on vihreä muovinen keräyslaatikko, johon laitetaan luokassa syntyvä keräyspaperi. Keräyspaperiin ei saa laittaa pehmopaperia eikä silkkipaperia, jotka laitetaan sekajätteisiin. Keräyspaperiin ei myöskään laiteta kartonkia eikä vahapäällysteisiä kopiopaperin suojakääreitä. Näitä ja pahvia varten on pahvinkeräysastia. Pienet määrät pahvia voi viedä myös kaupungin lajittelupisteeseen. Luokan oman laatikon tyhjentämisestä huolehtivat luokan järjestäjät. Laatikko tyhjennetään punaiseen soluun vievän käytävän paperinkeräysastiaan. Kuudensien luokkien järjestäjät huolehtivat yhteisten tilojen laatikoiden tyhjentämisen.

Arkaluonteiset paperit (mm. kokeet) silputaan.

Bio- ja kompostijäte
Bio- ja kompostijätteitä ovat ruoanjätteet, pilaantunut ruoka, hedelmien ja kasvisten kuoret, kahvin-ja teenporot, talouspaperi. Biojätteisiin kuuluvat myös kananmunankuoret, kalan perkkausjätteet, pienet luut, puiden lehdet ja risut sekä ruoho. Biojäteastiaan vietäessä biojäte pitää pakata sanomalehteen, paperipussiin tai muuhun maatuvaan materiaaliin. Biojäte kompostoidaan ja siitä jalostetaan multaa. Koulussamme biojäteastiat sijaitsevat ruokalassa sekä opettajanhuoneen keittiötilassa.

Muovit ja lasi (opettajat, kouluavustajat)
Keräyskelpoinen muovijäte (ei styrox ja PVC) sekä kiinteistössä syntyvä lasijäte viedään kaupungin lajittelupisteeseen.

Puu (TN-opettaja)
Kuormalavat, pakkauslaudat ja muut poistettavat puumateriaalit toimitetaan TN-luokkaan missä ne pilkotaan polttopuuksi esim. yhteisiä retkiä varten. Vanha kyllästetty puutavara toimitetaan sekajätteisiin.

Tulostimien ja kopiokoneen värikasetit (kouluavustajat)
Värikasetit viedään kaupungin lajittelupisteeseen.

Sekajäte (siivoojat, kiinteistönhoitaja)
Sekajätettä on kaikki muu jäte, jota ei voida uudelleen käyttää tai toimittaa hyötyjätteeksi. Sekajäte toimitetaan perinteiseen roska-astiaan, jonka siivooja tyhjentää tarpeen mukaan ulkona olevaan roskasäiliöön.

Bio - ja kompostijäte
Bio- ja kompostijätteitä ovat ruoanjätteet, pilaantunut ruoka, hedelmien ja kasvisten kuoret, kahvin- ja teenporot sekä talouspaperi. Biojätteisiin kuuluvat myös kananmunan kuoret, kalan perkuujätteet, pienet luut, puiden lehdet ja risut sekä ruoho. Biojäteastiaan vietäessä biojäte pitää pakata sanomalehteen, paperipussiin tai muuhun maatuvaan materiaaliin. Biojäte kompostoidaan ja siitä jalostetaan multaa. Koulussamme biojäteastiat sijaitsevat ruokalassa sekä opettajanhuoneen keittiötilassa.

8.2.3.4 Ongelmajätteet

Ongelmajätteet ovat aineita, jotka voivat olla vaarallista terveydelle ja ympäristölle jo pieninäkin pitoisuuksina.

Paristot, akut, loisteputket ja maalit (TN-opettaja, kiinteistönhoitaja)
Suuren osan pattereista voi hävittää sekajätteenä. Ongelmajätettä ovat nappiparistot, ladattavat nikkelikadmiumakut ja -paristot. TN-opettaja vastaa ongelmapattereiden toimittamisesta Ruskon keräyspisteeseen.

Loisteputkien varastoinnista sekä hävittämisestä vastaa kiinteistönhoitaja.

Tärpätti kerätään TN-luokassa kanisteriin, jonka TN-opettaja toimittaa tarpeen mukaan Ruskon kierrätyspisteeseen. Kuivat maalipurkit voi hävittää sekajätteenä.

8.2.4 Energiansäästövinkkejä koulun henkilökunnalle ja oppilaille

- Sulje televisio, videot, radio ja muut sähköiset viestimet kokonaan, kun et kuuntele tai katsele. Huomaa, että sähkölaitteiden valmiustila ("stand by") kuluttaa myös huomattavan määrän sähköä.
- Sammuta valot perässäsi huoneesta lähtiessäsi. On turha antaa valojen palaa tyhjissä huoneissa. Kun lamppu palaa, kuluu sekä lamppu että sähköä. Sammuta loistelamppu, jos olet poissa huoneesta yli puoli tuntia.
- Varusta auton moottorin ja sisätilan lämmittimet ajastimella. Pari tuntia riittää auton lämmittämiseksi kovillakin pakkasilla.
- Vältä turhaa veden kulutusta.
- Tuuleta sisätilat nopeasti ja vain sen verran kuin on tarpeen.